Saturday, 26 January 2013

Aku Mahu Dia


Hari ini Idayu nak kongsikan satu lagu ni dengan korangg ! Bagi Idayu lagu ni ohsemm sangatt..Thankss Aliah  <3 !Tengok lah Video kat bawah ni.. Tapi ni bukan Offical Video dia !takpa-takpa..Asalkan korang boleh dengar lagu dia..Betul tak ?Layannn 0.0..


Lirik Lagu Aku Mahu Dia






Saat aku kenali dia
Hati ini selalu gundah
Selalu ingin dekati
Dan ingin menghampiri dia




Aku mahu dia milikku

Ku harap semua pun tahu
Bahagia terasa bila
Ku melihat senyumannya



Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu



Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama



Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu



Aku sedar ku telah jatuh cinta
Dengannya hatiku terasa luar biasa
Aku tahu kau selalu curi lihat aku
Matamu jelaskan kau mahu



Katakanlah padaku kasih
Andainya kau punya
Perasaan sepertiku
Agar kita bisa bersama



Tolong jawablah kasih
Jawablah perasaan
Hatiku yang menebal
Ku selalu terbayang senyummu



Selalu ku terbayang senyummu 

Monday, 21 January 2013

Cursor bertukar apabila menyentuh link



Hai korang semua ? Apa khabar ? Sihat ke takkkk ? Alhamdulllah..kalau yang tak sihat tuh cepat-cepat makan ubat.Kali ini Idayu nak ajarkan Cara-cara membuat cursor bertukar apabila menyentuh link.Acane tuhh ?Okay... cuba lihat Cursor Idayu..Amacam ?Nak buat ke takk ?kalau nak..meh sini Idayu ajarkann ! Let's go !

First :
1.dashboard - design - add gadget - html/javascript
 2.copy code ni , and masukkan dlm kotk html/javascript



<style type="text/css">body, a, a:link{cursor:url(url cursor 1), default;} a:hover {cursor:url(url cursor 2),wait;}</style>


3.yg wrne biru , korg leh letak code cursor korg yg korng gune sekarang neyy . kalaw taa de , crik kt SINI .
4.yg wrne biru cair tuu , korg letak code cursor yg berubah bile korg sentuh link

5.preview - then save !



Senang kann? Kalau senang bolehla cuba sekaranggg !  Jangan lupa komen tauu !>_-

Sunday, 20 January 2013

12 Fakta Menarik Tentang Mimpi







Mimpi selalu menjadi hal yang menarik untuk dipelajari sejak jaman dahulu. Juga dikatakan ada banyak ahli penafsir mimpi terutama di kalangan keluarga raja pada zaman zaman kuno. Sekitar tahun 1800-an bapak psikoanalisis Sigmund Freud dan kemudian, penggantinya Carl Jung, merevolusi dunia mimpi.



Sejak itu banyak yang telah dipelajari di bidang ini tetapi mimpi mengejutkan kita dengan makna dan interpretasi yang bervariasi setiap kali kita menyaksikannya.

Beberapa fakta yang paling menarik tentang mimpi ternyata akan membuat kita sangat terkejut.




1. Saat bermimpi kita akan merasa lumpuh sementara,





Namun tak banyak dari kita menyadarinya. Hal ini dapat dikaitkan dengan fakta bahwa kadang-kadang kita mungkin begitu tersentuh dengan impian dramatis tertentu tentang kejatuhan yang menyakiti diri kita sendiri, dengan demikian, sebagai respon alami tubuh masuk ke dalam keadaan tidak aktif sementara secara fisik.




2. Kita boleh mengontrol mimpi kita






Dalam apa yang dikenal sebagai fase "Lucid dreaming" seseorang dapat mengontrol mimpi mereka. Dengan demikian, kita juga dapat memanipulasi mimpi mereka dan bahkan berhasil! . Fakta lain yang menarik adalah bahwa salah satu mimpi satu hal telah menyaksikan beberapa waktu sebelumnya dalam hidup mereka.


3. Mimpi boleh menjadi penggabungan


Seberapa sering kita bermimpi kita lapar atau haus, atau melakukan suatu tindakan berulang kali dalam tidur kita sampai kita bangun dan melakukan aktivitas? Kadang-kadang orang bisa bermimpi minum gelas air dan terbangun dalam keadaan sangat haus!


4. Mimpi berbicara dalam bahasa tidak langsung

Mimpi tidak pernah memanfaatkan simbol-simbol yang benar-benar mewakili.Banyak penelitian tentang subjek dan buku telah ditulis pada simbol mimpi dan interpretasinya. Mimpi membawa makna yang mendalam yang hanya bis dimengerti pikiran bawah sadar.




5. Mimpi adalah sangat sulit untuk diingat






Sering kali saat kita bangun kita gagal untuk mengingat bahkan 1 saja urutan dari mimpi kita pada malam hari. kecuali jika seseorang bangun pada tahap REM.




6. Kita cenderung bermimpi hal yang Dilarang






Contoh Fakta lain yang mengejutkan tentang mimpi adalah ,sering bermimpi tentang sesatu yang dilarang. Seseorang yang dilarang makan coklat bisa sering bermimpi memakannya dengan rakus. Bahkan kondisi medis dan gangguan psikologis mungkin memiliki efek langsung pada mimpi!




7. Beberapa orang mempunyai mimpi yang hanya berwarna hitam dan putih







Beberapa orang bermimpi hanya dalam hitam dan putih sementara sekitar 70% orang mempunyai mimpi dengan banyak warna. Mimpi tertentu yang sangat umum untuk beberapa orang seperti, gagal ujian, bangun terlambat untuk ujian, impian yang berhubungan dengan sekolah , melihat mati orang yang masih hidup dalam kehidupan nyata, dikejar oleh seseorang dll. Penelitian sedang dilakukan pada relevansi warna dan urutan yang diulang dalam mimpi.




8. Tidur terganggu dapat menyebabkan psikosis






Tidur dan bermimpi yang terjadi pada tahap REM sangat penting untuk kehidupan yang sehat. Dalam sebuah penelitian yang dilakukan melibatkan siswa yang terbangun di awal tahap REM mereka, tercatat siswa menjadi mudah marah, banyak halusinasi,banyak yang terkena psikosis dan akhirnya tidak tertarik pada semua yang telah mereka lakukan. Jadi tidur malam yang baik dikombinasikan dengan mimpi teratur adalah cara tubuh kita tetap menjadi sehat !




9. Orang tunanetra juga bermimpi






Sangat menarik, orang yang terlahir buta mempunyai mimpi yang hanya melibatkan bau, suara dan sentuhan, sementara orang yang menjadi buta setelah lahir terlihat menyaksikan mimpi seperti orang orang pada umumnya dengan melibatkan visi penglihatan.





10. Haiwan juga bermimpi






Penelitian telah mengungkapkan hewan dan lebih khusus mamalia bermimpi sama dengan cara manusia bermimpi! Jadi, bahkan hewan peliharaan rumah Anda mungkin bermimpi sepanjang malam tanpa Anda ketahui.




11. Kanak-kanak memiliki lebih banyak mimpi buruk dibandingkan orang dewasa






Hal ini dipelajari secara luas bahwa anak-anak mengalami mimpi buruk lebih dari orang dewasa.




12. Beberapa penemuan besar adalah hasil dari mimpi






Meskipun kita cenderung melupakan 90% dari mimpi kita begitu kita bangun, ilmuwan besar banyak telah membuat penemuan dari mimpi mereka dan menulis mimpi mereka saat terbangun. Newton, Graham Bell dan bahkan beberapa penyair telah menerima inspirasi mereka dari mimpi

Itu sahaja yang dapat Idayu kongsikan untuk korang semua.. Idayu nak kreditkan entry kalini untuk Tuan blog ni ! Thankss a lott ! 

Thursday, 17 January 2013

Border keliling SideBar


First sekali ! Idayu nak Kreditkan totu ni kepada Kak Ifi ! sebab idayu copy dari blog dia ! :D
Abaikan cerita kat atas.. now Idayu nak ajar cara buad border keliling blog ..
Apatuhh? untuk newblogger .. sidebar tuhh macam ni


Nampak takk ? Kalau taknampak.. tekan kat gambar tuhh...orraaaaitttttt !

okay first pergi ke design >> edit html >> tick expand widget templates


cari code ni .
nak cari tekan ctrl+f okay .




.sidebar .widget {
copy code ni paste BAWAH code .sidebar .widget { tadi .

-moz-border-radius: 10px; -webkit-border-radius: 10px; border-radius: 10px; background:#FFFFFF; border: 2px solid #FF6699


Warna merah tukar dengan colour yang korang nak .
Warna biru boleh tukar ke dashed , dotted
Warna purple tukar ikot berape tebal korang nak .
dah siap preview then save .

SELAMAT MENCUBA .

Saturday, 12 January 2013

Tips mudah bangun subuh


السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة | Salam Sejahtera 

Ni untuk korang yang susah nak bangun subuh !
Insyaallah ianya berkesan !

Hari ni nak kasi tips sikit.. Amik daripada fanpage Ustaz Don Daniyal :)


  • Tidur awal sekitar 10 atau 11 malam supaya tidur anda mencukupi.
  • Ambil wuduk sebelum tidur.
  • Tanam azam di dalam diri untuk bangun awal.
  • Baca surah Al-Mulk, tiga Qul dan doa sebelum tidur.
  • Pasangkan niat; “Aku nak bangun pukul …. kerana Allah s.w.t.”
  • Maafkan semua orang sebelum tidur.
  • Elakkan makan makanan berat sebelum tidur.
  • Elak diri dari melakukan maksiat sebelum tidur.
  • Gunakan jam loceng atau alarm di telefon bimbit untuk membantu anda. Pastikan ia berkualiti.
  • Minta tolong orang lain seperti ibu atau rakan untuk mengejutkan anda. Mungkin minta mereka simbahkan air atau urut ibu jari anda sekiranya masih sukar untuk bangun.

Kalau rajin amalkan..Insyallah menjadii :D

2012 TO 2013

Yeahhh ! 2013 was coming ! hohoho.. dah 12January dah pun... hohoho.. ketinggalan busss ! ByTheWay..tahun ni idayu ada banyak azamm ! Fuhhhhh..jenuh nak tuliss ni !





Cakap tentang AZAM ni kan.. azam yang tahun lepas dah tercapai ke belumm ?
kalau belumm buad azam yang sama untuk tahun ni ? okayy? goodgood




Sembang-sembang..apa azam korang tahun ni?Mesti GEMPAK kankankankan?
AZAM idayu apa pulakk? okayokayokay.. meh sini idayu kasi tahu !



JENG-JENG-JENG !

  • Rajin belajar
  • Jadi pelajar cemerlang
  • Tak tinggal solat /solat 5 waktu
  • Jadi blogger yg bertanggungjawab*hoho
  • Boleh dapat semua Band 6 dalam PBS



Amacam ? sama gempak tak dengan azam korang ? wohahahah ! k la.. sampai sini je. !
Assalamualaikum :*
BLOG INI MILIK AMIRA IDAYU 2012-2015