Saturday, 17 August 2013

Ikhwanul Muslimin mungkin diharamkan

Ikhwanul Muslimin berisiko berdepan penghapusan secara politik apabila kerajaan Mesir pimpinan tentera mengugut mengharamkan pergerakan itu selepas melancarkan tindakan keras terhadap penyokongnya dan menyebabkan ratusan terbunuh.


Bergelut menegakkan keabsahan kerajaannya selepas penggulingan presiden Mohamed Mursi, pentadbiran baru kini berkata, negara umat Islam terbesar itu sedang berperang dengan keganasan, lapor Reuters.
Lebih 700 orang terkorban dalam insiden keganasan selama empat hari setakat ini, kebanyakannya penyokong Mursi.


Ia sekali gus mengundang kritikan negara Barat yang bukan hanya tidak senang dengan pentadbiran Islamis tetapi juga rampasan kerajaan yang dipilih rakyat.Tindakan tegas Mesir itu bagaimanapun mendapat sokongan sekutu mereka di rantau itu seperti Arab Saudi yang sekian lama bimbangkan penularan ideologi Ikhwan di negara monarki itu.


Menyalahkan Ikhwan atas pertumpahan darah itu, Perdana Menteri Mesir Hazem el-Beblawi mencadangkan pembubaran pergerakan itu, sekali gus bakal memaksanya menjadi pertubuhan bawah tanah dan kemudian menggerakkan tangkapan terhadap anggotanya.

Kerajaan Mesir bagaimanapun berkata masih mengkaji kemungkinan itu.
"Tiada pendamaian lagi dengan tangan yang berlumuran darah dan mengacukan senjatanya kepada negara dan institusi," kata Beblawi kepada pemberita.


PBB kutuk serangan rumah ibadat, hospital


Kenyataan daripada Setiausaha Agung Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu Ban Ki-moon pula mengutuk serangan terhadap gereja, hospital dan kemudahan awam dan menggesa kedua-dua pihak bertelagah menghentikan keganasan.


"Setiausaha agung percaya ia boleh mengelakkan kehilangan nyawa terus berlaku dan ia patut menjadi keutamaan terpenting di saat-saat bahaya ini," menurut kenyataan itu."Dengan polarisasi jelas masyarakat Mesir hari ini, kedua-dua pihak berkuasa dan pemimpin politik berkongsi tanggungjawab bagi menamatkan keganasan."


Keganasan tercetus sebentar pada Sabtu apabila penyokong Mursi berbalas tembakan dengan pegawai tentera di masjid di tengah-tengah kota Kaherah, di mana penunjuk perasaan Ikhwan berlindung selepas pertembungan yang mencatatkan 95 kematian sebelum ini.


Polis akhirnya mengosongkan bangunan dan membuat tangkapan, dengan orang ramai di jalanan bersorak terhadap mereka dan mengganggu pemberita asing yang membuat liputan.


"Kami sebagai rakyat Mesir berasa sangat kesal terhadap liputan apa yang terjadi di Mesir," kata penasihat politik presiden Mostafa Hegazy mendakwa media Barat mengabaikan laporan serangan terhadap polis dan serangan pada gereja yang dikaitkan dengan kumpulan Islamis.

MKini.

Tips Cara Hilangkan Jerawat Cara Mudah dan Cepat



Lelaki kacak tidak sukakan wanita berjerawat. Semenjak dari dulu jerawat memang menjadi permasalahan utama bagi wanita. Rasanya masalah jerawat hadir pada muka memang tidak disukai ramai termasuk cik tom sendiri. Muka cik tom ini memang jenis berminyak dan berjerawat. Macam2 tips dan produk yang telah cik tom cuba untuk mengatasinya. Kali ini cik tom nak kongsikan Tips Hilangkan Jerawat Cara Mudah dan Cepat tanpa guna produk kecantikan dan juga bahan kimia yang berbahaya. Segala tips cara hilangkan jerawat dalam entry ini pernah dicuba sendiri oleh cik tom masa sekolah dan belajar di universiti.

1. Hilangkan Jerawat Dengan Tomato

Buah tomato ini mempunyai pelbagai khasiat yang bagus. Antara khasiat buah tomato ialah baik untuk kesihatan mata, menghilangkan bintik hitam (blackheads) dan juga menghilangkan jerawat. Mula-mula belah buah tomato dan lumurkan ke seluruh muka dan biar sekurang-kurangnya 1 jam atau biar sehingga kering barulah bilas dengan air suam. Untuk hasil yang terbaik amalkan juga dengan makan tomato.

2. Hilangkan Jerawat Dengan Kulit Kayu Manis

Mula-mula ambil satu kulit kayu manis dan asahkannya pada tembikar atau alas pengasah campurkan dengan sedikit madu. Kalau takde madu boleh juga gunakan air biasa. Jadikannya sebagai masker dan sapukan ke seluruh muka sebelum masuk tidur. Bilas dengan air bersih pada keesokan paginya. Amalkan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Peringatan kalau first time cuba letakkan nipis-nipis sebab kulit kayu manis ini panas. Kalau dah biasa boleh sapuan tebal. Tapi kulit kayu manis memang paling mujarab untuk cuba. Cuma kelemahan panas dan bau rempah yang kuat. hee…

3. Hilangkan Jerawat Dengan Lidah Buaya

Lendir lidah buaya (aloe vera) selain dapat menghilangkan jerawat, ia juga bagus untuk menghilangkan parut jerawat. Ambil daun lidah buaya, potong kepada beberapa kerat dan bahagian, kemudian kupas kulit luarnya, sapukan lendir lidah buaya pada bahagian muka yang terdapat jerawat. Ulangi langkah ini pada setiap pagi dan waktu petang. Yang penting berterusan. Paling cik tom suka sapu lidah buaya ini memang best sebab menyejukkan kulit muka.

4. Hilangkan Jerawat Dengan Ubat Gigi

Sebelum tidur, letakkan ubat gigi pada bahagian yang ditumbuhi jerawat. Biarkan semalaman/sampai pagi kemudian baru di bilas dengan air yang suam. Kandungan ubat gigi mampu membantu untuk mengeringkan jerawat dan ia juga mampu untuk menyerap minyak pada wajah. Ini tips paling mudah sekali untuk amalkan dan memang menjadi pada diri cik tom. Muka pun sejuk je bila sapu ubat gigi pada jerawat.

5. Hilangkan Jerawat Dengan Putih Telur

First, pisahkan kuning telur dengan putih telur. Just ambil putih telurnya sahaja. Pukul sebentar lalu pakaikan ke wajah anda dan diam selama 15 minit. Putih telur ini berfungsi membantu mengurangkan minyak di wajah anda yang seringkali menjadi penyebab timbulnya jerawat. Selepas itu cuci dengan air suam. Selain itu, telur putih ini boleh buang blackhead dan whitehead dengan korang rendamkan tisu dengan telur putih kemudian tampalkan tisu pada hidung. Selepas kering, tengok blackhead dan whitehead melekat pada tisu. Kelemahannya bau hanyir pada telur tapi tips ini pun menjadi cik tom amalkan

6. Hilangkan Jerawat Dengan Pucuk Jambu Batu
Tips ini rajin cik tom cuba masa sekolah dulu, ambil segenggam pucuk jambu batu (korang jangan pulak ambil daun yang tua, kesian muka.hehe) dan gulungkan pada tangan . Kemudian gosok-gosokkan pucuk jambu batu pada muka. Biarkan beberapa minit supaya kering di muka . Kemudian basuhlah dengan air suam. Cik tom suka bau pucuk jambu batu wangi.

7. Hilangkan Jerawat Dengan Air Basuhan Beras

Air basuhan beras jangan dibuang. Ia turut mempunyai banyak khasiat tradisional. Selawat Nabi sebanyak tiga kali dan basuh muka dengan air basuhan beras tersebut. Jangan dilapkan, biarkan hingga kering sendiri. Selepas kering, cuci dengan air suam.

Semua orang pasti tidak suka jerawat, lebih-lebih lagi jerawat di muka yang menggangu penampilan diri. Selain itu, parut jerawat biasanya tidak hilang dengan mudah dari wajah kita.

Yang penting untuk amalkan tips ini kena rajin dan konsisten. Tahap keberkesanan setiap kaedah yang diamalkan bergantung kepada beberapa faktor seperti kesesuaian dengan individu, jenis kulit, kekerapan amalan dan paling penting kita hanya berusaha namun Tuhan yang menentukan. Untuk mengetahui mana satu kaedah yang sesuai kita kenalah usaha untuk mencubanya Tips Cara Hilangkan Jerawat Cara Mudah dan Cepat ye!
Copy : CikTom

Thank you !

Friday, 16 August 2013

OPS Gambar



Assalamualaikum


Selamat Hari Raya uolss . Setelah seminggu lebih beraya di kampung , akhirnya pulang semula ke rumah untuk pergi ke sekolahh . Mihahaha . Sebenarnya , iolss nak upload banyakkkk gambar time raya ! 


Inilah gambar disekitar pekan Kuala Terengganu . Sebenarnya , waktu ni , iolss tengah bosan menunggu mak iolss beli keropok lekor . So iolss ambil kamera and take a lot of picture ! Mihahaha . 



Gambar disekitar rumah my grandmother . Amacam , awesome takk ? apa yang tak awesome nya , orang lain semua dok sebok makan tengah hari , iolss pulak sibuk duk tangkap gambar kat luar rumah . Hitam tauu !


Petang lepas tu pulak , kita org main masak-masak . Huhuhu . Korang ingat veteren macam iolss ni tak boleh main masak-masak ke ? Mazhab mana yang cakap macam tuh hah ? Veteren-veteran macam ni la syiok main masak-masak . 

Ini semua sebab Imran la nihh , tetiba je dia mengamuk sebab nak main masak-masak . (==') .Tak padan dengan lelaki ! So , weolss sibuk la mencari pasir , mancis , sabut kelapa & the gang sebab mamat seorang nih !


Ini dia , The Nakal Kezen ! Well , kat sini Idayu ada seorang je adik sedara perempuan .Yang lain semuanya lelaki . Itulah yang membuatkan iolss gila-gila tahu ! Ini pun dia tengah belajar bawak motor . Macam biasa la kan , veteren macam iolss ni terpaksa duduk dekat anjung rumah je sementara tengok diaorang bawak motor . HUH [=.=]



Kalau cakap pasal Terengganu , taksah la kan kalau takda laut ? Ini dia sebelum kitaorang berangkat pulang ke Kuala Kangsar , weolss pergi lepaking dekat tepi pantai . Iolss tak tahu la pulak nama pantai ni apa , tapi yang iolss tahu , mak iolss selalu panggil pantai ni "pantai lapangan terbang" . Maybe pantai ni dekat dengan lapangan terbang kot . So petang tuh , duduk la kami di tepi pantai . Angin dia memang awesome !


Thank you
BLOG INI MILIK AMIRA IDAYU 2012-2015