Saturday, 22 March 2014

Jaga Percakapan Anda !

Assalamualaikum

Hari ini Idayu saja-saja je buka facebook lepas tuh stalk facebook orang . Itu adalah pekerjaan wajib bila buka facebook . Waktu tuh ternampaklah satu gambar yang dipost oleh fanpage Upin Ipin , ala budak kecik yang botak tuh . Idayu tekan lah gambar tuh sebab caption 'Ada teman-teman dari Indonesia tak? Kalau ada klik LIKE~! ' tuh la Idayu stalk tuh .

Stalk punya stalk terbaca ayat dibawah :


Bernanah hati den lepas baca tuh . Tolonglah , ini bukan tempat untuk bergurau senda . Kalau nak bergurau senda pergi jumpa Dato' Ac Mizal mintak kat dia suruh masukkan nama korang kat dalam MLM . Meluat tahap babun kuasa 5 bahagi enam darab 10 tau !

Sebenarnya banyak lagi cuma malas nak ulas pepanjang . karang jadi satu 'kontrovesi' pulak . Sapa yang susah ? Aku jugakk ! Jadi tolonglah , jangan jadikan media sosial sebagai tempat untuk memutuskan silaturrahim . Jangan disebabkan tangan badan binasa . Berfikir sebelum bertindak ! #PrayforMH370


Terima kasih

Saturday, 15 March 2014

20 Tip Kurus Mudah & Berkesan


Assalamualaikum . Harini cuma nak share tentang beberapa tips untuk kurus . Copy from here


1. Mulakan hari anda dengan menu dan jumlah sarapan yang mencukupi. Ini akan membantu mengurangkan jumlah kalori sepanjang hari.

2. Pastikan setengah hidangan untuk makan tengahari dan makan malam mengandungi sayuran dan buahbuahan

3. Makanlah sedikit sebelum anda menghadiri majlis makan malam. Ambillah telur rebus, epal dan minumlah teh sebelum ke majlis tersebut. Ini akan mengurangkan nafsu makan di majlis itu

4. Tambahkan satu hidangan untuk buahbuahan dan sayuran pada menu anda. Jika anda sudah lakukan, anda boleh tambahkan hidangan ini sehingga lapan hidangan sehari untuk sayuran dan buahbuahan.

5. Untuk setiap hidangan, jangan sesekali menggunakan pinggan yang besar. Gunalah piring salad setiap kali anda makan tengahari dan makan malam

6. Ambillah hidangan sup yang lebih banyak. Sup biasanya rendah kalori dan membuatkan anda cepat kenyang.

7. Bawalah bekal ke pejabat. Ini untuk membantu mengelakkan anda makan tengahari secara berlebihan.

8. Cubalah untuk tidak mengambil gula selama dua minggu. Mesti rasanya luar biasa dan menutup nafsu makan anda. Namun, jika anda bertahan, pasti akan menjadi kebiasaan.

9. Jangan ‘jadikan’diri anda gemuk dengan ‘memenuhi’ permintaan perut.Anda masih boleh mengambil 600 kalori dengan biskut atau bijirin tanpa anda sedari.

10. Jika anda suka mengunyah ketika stres, inilah masanya untuk berubah. Anda harus fokus mencari cara lain yang lebih sihat. Carilah jalan untuk mengatasi stres tanpa melibatkan makanan.

11. Berusahalah untuk mengambil menu rendah kalori sebelum mengambil hidangan lain. Mulakan dengan salad, sayuran dan sup. Apabila tiba pada makanan utama, sudah tentu perut anda penuh untuk menerima menu tinggi kalori

12. Ambillah sarapan pagi, makan tengahari dan makan malam. Sebahagian dari anda suka hobi makan di tengah malam. Ini adalah cara mereka yang makan tidak teratur atau suka mengambil makanan tidak seimbang.

13. Jadikan makanan sebagai hidangan yang mempunyai tujuan iaitu ‘hidup sihat’. Nikmatilah makanan itu dan yakin bahawa makanan itu akan memberikan nutrisi pada badan anda.

14. Ubahlah jadual makan malam anda. Kalau kebiasaan anda suka mengunyah, cubalah kurangkan sedikit demi sedikit. Lama kelamaan ia akan membuatkan tangan dan fikiran andalupa pada snek malam.

15. Jadikan aerobik sebagai aktiviti yang menyenangkan. Ajaklah keluarga untuk bergerak dengan muzik kegemaran anda


16. Tulis di atas sekeping kertas ‘tutup selepas makan malam’. Tampalkan di pintu peti

17. Gosoklah gigi selepas waktu makan malam. Ini untuk mengingatkan anda bahawa waktu makan sudah habis.

18. Bersenamlah dan jadikan ia sebagai kegiatan yang menyihatkan.

19. Makanlah ketika tiba waktu makan. Jangan sesekali melakukan perkara lain pada waktu makan seperti membaca, menonton televisyen atau melayari internet.

20. Sebelum anda membeli belah, berjalanlah sebanyak tiga pusingan di pusat membeli belah tersebut.




Thank You

BLOG INI MILIK AMIRA IDAYU 2012-2015